/

Jak eliminovat odpad v elektronické komerci? Start-up Himli nabízí řešení

Nakupujete hlavně přes e.shopy? Jasně, je to v dnešní době bezpečné. Jak je to ale s použitým obalem a dopadem na životní prostředí?

Začátek
3 min. čtení

Faktem bohužel je, že s elektronickou komercí je spojeno velké množství obalového materiálu. Jen v roce 2018 e-shopy rozeslaly 550 milionů balíků a vzniklo tak 137 000 tun nerecyklovaného odpadu. Jak to řešit? Inspiraci přináší francouzský start-up Hipli. 

Představujeme Hipli

Představte si obal, který nahradí krabici a navíc ho můžete použít ne jednou, ale až stokrát. Nová myšlenka, se kterou přišly kamarádky Léa Got a Anne-Sophie Raoult, může znamenat revoluci v elektronickém obchodování. Každý takový obal totiž dokáže snížit spotřebu materiálu až o 25 kilogramů.

Tip: U videa si můžete nastavit automatický překlad titulků do češtiny.

Jak to funguje? 

Dvě mladé ženy nabízejí unikátní obal partnerským e-shopům, které do nich zabalí své produkty, nejčastěji oděvy, a odešlou svým zákazníkům. Spotřebitel produkt vybalí a obal nevyhodí, ale složí do přiložené ofrankované obálky a vloží do poštovní schránky.

Důležité je, že zákazník za zpětné odeslání balíčku nic neplatí. Obal putuje zpět do továren společnosti Hipli, kde je zkontrolován a po nezbytné rekonstrukci uvolněn k dalšímu použití. Každá zásilka má svůj RFID čip, který je monitorován při odeslání i zpětném návratu obalu.

100 x méně

Obaly Hipli jsou vyrobeny z polypropylenu, který splňuje požadované vlastnosti. Důležitá je zejména jeho pružnost, ochrana proti vlhkosti a UV záření i bezpečnost a odolnost proti roztržení. Výhodou je také velmi nízká hmotnost polypropylenu, která usnadňuje transport a snižuje tak uhlíkovou stopu.

Obaly jsou vyráběny ve třech velikostech: 21×25 cm pro drobné oblečení jako například spodní prádlo či ponožky, 30×38 cm, do které naskládáte dvoje kalhoty i s tričkem, a největší formát 40x47cm pro větší zásilky.

Po zhruba stovce použití jsou plastové obaly na konci své životnosti recyklovány a zpracovány dvěma francouzskými společnostmi – například na “upcyklovaný” nábytek.

Pozitivní ohlasy

Iniciativa, kterou prosazují Léa Got a Anne-Sophie Raoult, se setkala s příznivým ohlasem. Od července 2020 se do projektu zapojilo více než sto značek. Na podzim získal startup ocenění Circular Fashion Trophies za podporu odpovědného elektronického obchodování.

Více o projektu: web Hipli, Living Cirucular
Foto: Hipli

Doporučujeme