V Berlíně letí second-hand

Berlín byl vždy jiný a to nejen v rámci Německa, ale i Evropy. Toto kosmopolitní město dnes udává trendy i v udržitelnosti.

3 min. čtení

Znáte pop-up obchody?

Malé obchůdky v nákupních centrech jsou oblíbené i u nás. Nic nového, řeknete si. Německá obchodní síť Karstadt ale přišla na to, jak je využít tak trochu jinak. Prodává v nich second-hand oblečení a to hned vedle klasických obchodů s novým zbožím. Chce tak podpořit udržitelnost a přiblížit tento způsob nákupu oblečení lidem, kteří jej dosud nepreferují.

Opravdové obchodní centrum

S myšlenkou otevřít zkušební second-hand v nákupním centru přišel berlínský magistrát. První obchod tohoto typu otevřel už v září loňského roku a pod názvem B-Wa(h)renhaus (v překladu: B-obchodní/opravdové centrum) byl v provozu do konce letošního února. Ve třetím patře nákupního domu Karstadt na ploše 660 m2 nabízel oblečení, nábytek, elektroniku a dekorace do bytu. Veškeré second-hand zboží bylo ve velmi dobrém stavu a nebýt originálního nápadu, skončilo by v odpadu. Díky aktivitě magistrátu dostalo druhou šanci – přesně v souladu s vizí udržitelnosti, kterou Berlín dlouhodobě podporuje.

Blíže lidem

Alespoň část z 3,2 milionů tun textilií, které každoročně skončí v evropských popelnicích, tak byla znovu využita. Kromě obchodů zde byly také opravny a prostor pro workshopy a další akce. Oblíbený byl i místní snack-bar s nabídkou občerstvení, kterému se blížila doba spotřeby, ale stále byl ve skvělé kondici.

V B-obchodním centru prostě nešlo jen o pouhý prodej. Berlín se snažil tímto způsobem také edukovat veřejnost a prezentovat zboží lidem, kteří cestu k second-handu stále ještě hledají. Podle aktuálních studií je to většina německé populace (83 %).

TIP: Nastavte si titulky s automatickým překladem do češtiny (ve spodní liště: Titulky a Nastavení)

Obchod budoucnosti

Podle organizátorů je B-Wa(h)renhaus obchodem budoucnosti. Jeho nabídka totiž snižuje množství odpadu a navíc nabízí lidem kvalitní zboží za velmi nízkou cenu. Kromě příznivců udržitelnosti tak bylo centrum oblíbené i mezi studenty a dalšími milovníky výhodných nákupů.

Tento nevšední projekt je v souladu s německou vizí: zvýšit podíl recyklovaného odpadu z 36 na 63 % (do konce příštího roku). A také plánem Berlína: stát se městem s nulovým odpadem (do konce roku 2030).

Foto: Berlin.de
Zdroj: Living Circular

Doporučujeme